Spatial Memories
2025 | Virtual Reality Experience
Spatial Memories is an artistic exploration of memory within virtual space. The work makes different facets of memory tangible as a processual experience. Based on 3D scans, photographic fragments are transformed into atmospheric, walkable memory spaces.
Situated between reconstruction and abstraction, Virtual Reality becomes a site of imagination. The work does not aim to reproduce the past, but rather to spark the act of remembering. Its goal is to enliven memories: past forms are not merely depicted but reactivated in the present – as fleeting apparitions that hover between presence and absence.
Spatial Memories ist eine künstlerische Auseinandersetzung mit Erinnerung im virtuellen Raum. Die Arbeit macht unterschiedliche Facetten von Erinnerung als prozesshaftes Erleben erfahrbar. Auf Basis von 3D-Scans entstehen aus fotografischen Fragmenten atmosphärische, begehbare Erinnerungsräume.
Zwischen Rekonstruktion und Abstraktion wird Virtual Reality hier zum Ort der Imagination. Die Arbeit dient nicht der Reproduktion des Vergangenen, sondern setzt Impulse für das Wiedererinnern. Ziel ist es, Erinnerungen zu verlebendigen: Vergangene Formen werden nicht einfach dargestellt, sondern in der Gegenwart reaktiviert – als flüchtige Erscheinungen, die zwischen Präsenz und Abwesenheit schweben.







Spatial Memories: a VR experience of memory as a walkable, atmospheric space.
Spatial Photos
2025 | Mixed Media Installation
Spatial Photos is a photographic experiment that utilizes 3D scanning as a new method of image creation. Instead of capturing a moment directly, a digital space is first constructed, within which photographs are later taken. This approach challenges traditional concepts of photography and opens new perspectives on perception, memory, and blur. The project focuses on the edges of 3D scans—those transitional areas where shapes dissolve and fade—turning them into a central motif. Where images become diffuse and fragmented, new visual experiences emerge. Spatial Photos moves between documentation and abstrac tion, between sharp depiction and the fleeting nature of memory, exploring how photography as a medium can be reimagined.
Spatial Photos ist ein fotografisches Experiment, das 3D-Scanning als neues Mittel zur Bilderzeugung nutzt. Anstatt den Moment direkt einzufangen, wird zuerst ein digitaler Raum erschaffen, in dem später fotografiert wird. Diese Methode hinterfragt traditionelle Konzepte der Fotografie und öffnet neue Perspektiven auf Wahrnehmung, Erinnerung und Unschärfe. Besonders die Ränder der 3D-Scans – jene Übergangsbereiche, in denen die Formen verschwimmen und sich auflösen – werden zum zentralen Motiv. Dort, wo Bilder diffus und brüchig werden, entstehen neue visuelle Erfahrungsräume. Spatial Photos bewegt sich zwischen Dokumentation und Abstraktion, zwischen scharfer Erfassung und der Flüchtigkeit von Erinnerungen und untersucht, wie Fotografie als Medium neu gedacht werden kann.




Spatial Photos: a mixed-media exploration of video installation and photographic experimentation.








Spatial Photos: Excerpts from the work. 3D scans were created and used as photographic motifs. In digital space, the virtual camera and the act of moving through the models become experience and memory.
Spatial Photos: The video shows the process of photographing and exploring the scanned models, in an abstracted way.
The essence of dots
2024 | VR-Installation
“How do we experience someone else's day?"
The work "The essence of dots" is a journey through the unknown paths of a stranger. At the heart of the project is the desire to participate in someone else's life, inspired by social media. The relationship between space and time in the Internet age is explored in a slow and unedited manner. The style of digital 3D scanning refers to the technique of analog frottage from the fine arts. The aesthetics of 3D scanning are visualized through pointillism. The project extends the conventional concept of space into the digital world and adds a new dimension.
“Wie erleben wir den Tag eines anderen?"
Die Arbeit “The essence of dots” ist eine Reise durch die unbekannten Pfade einer fremden Person. Im Zentrum des Projekts steht der durch soziale Medien inspirierte Wunsch, am Leben eines anderen teilzuhaben. Entschleunigt und ungeschnitten wird die Beziehung zwischen Raum und Zeit im Internetzeitalter erforscht. Der Stil des digitalen 3D-Scans verweist auf die Technik der analogen Frottage aus der bildenden Kunst. Die Ästhetik des 3D-Scannens wird durch Pointillismus visualisiert. Das Projekt erweitert den konventionellen Raumbegriff in die digitale Welt und fügt ihm eine neue Dimension hinzu.




The essence of dots: Visitors enter the installation, which is circular in shape referring to the dot symbolism of the 3D scans. Inside, they find VR goggles. The fabric surrounding them creates a sense of enclosure, making the space feel safe. In this space, visitors can put on the VR glasses and enter the 3D world. During this time, what is visible in the VR glasses is subtly projected onto the fabric of the installation, with the intention of arousing the curiosity of other visitors in the physical world.











The essence of dots: Excerpts from the VR experience. Emphasizing the significance of “in-between” moments. Encouraging a meditative slowdown to invite users to experience “flying by” moments from a fully scanned day supported by sounds.
The essence of dots: Video excerpts of the work.
The VR Microscope
2024 | Interactive VR-Installation
The VR-Microscope is about pushing the boundaries of scales. This work allows the live observation and exploration of an object under the microscope and offering a new experience of scales in virtual reality.
Das VR-Mikroskop ist dafür da Skalen zu sprengen. Diese ermöglicht die Echtzeit Beobachtung und Erkundung von Objekten unter dem Mikroskop und bietet damit eine neue Erfahrung von Größen in Virtual Reality.




Digital Cave
2024 | Augmented Reality Application
In this work, users collaboratively build a digital cave gradually by placing 3D scanned objects. Through collective creation, it is demonstrated that we all shape our digital world and, consequently, influence its appearance.
In dieser Arbeit bauen Nutzende gemeinsam nach und nach eine digitale Höhle durch das platzieren von 3D gescannten Objekten. Durch die gemeinsame Kreation der Höhle wird gezeigt, dass wir alle unsere digitale Welt formen und dadurch auch ihre Erscheinung beeinflussen.


Everyday is a Loop
2023 | Media Installation
Looped animations are more common in our daily lives today than ever before. The media installation Everyday is a Loop presents the results of a search for traces of loops in our everyday lives. Each screen plays a different loop, reflecting the various screens on which we encounter loops in daily life. We are surrounded by loops but rarely notice them. The installation is designed to create the feeling that the loops are encircling you and opening your eyes—because they are everywhere.
Sich wiederholende Animationen sind in unserem alltäglichen Leben heutzutage verbreiteter als nie zuvor. Die mediale Installation "Everyday is a Loop" zeigt das Ergebnis einer Spurensuchen von Loops in unserem alltäglichen Leben. Jeder Bildschirm spielt einen anderen Loop ab und spiegelt so die verschiedenen Bildschirme dar auf denen wir Loops im Alltag erleben. Wir sind umgeben von Loops, aber nehmen sie kaum wahr. Die Installation soll einem das Gefühl geben, die Loops würden einen umzingeln und die Augen öffnen, denn sie sind überall.
Waving Graphs
2022 | Interactive installation
Waving Graphs is an interactive installation which can be experienced through different senses: auditory, tactile and visual. Data graphs of the signature wave of male fiddler crabs to attract female fiddler crabs were used in this installation. This is a waving movement with their big claw. On the one side you can feel the cut out data graphs by touching. On the other side the data graphs were translated into sound on this way they become audible. The visibilty is supported by leds. In addition the entire structure represents the work of the scientists through its material and presentation. Aswell as the animals next to the sensors, cameras and cables used to get a glimpse of their behavior.
Special thanks to Antoni Rayzhekov for his incredible support for me and my work.
Also a big thank you to Daniela Perez for sharing the data with me. Aswell Mario Doulis, Jörg Frohnmayer, Elisabeth Börker, Hemal Naika for making this possible.
Waving graphs was part of the project Re-Shaping Nature - When Scientific Data Meets Art & Design. In the project Re-Shaping Nature, a cooperation project with the Max Planck Institute of Animal Behavior , The Centre for the Advanced Study of Collective Behaviour in Konstanz and Merz Akademie, were worked on artistic approaches to present scientific data.
Internet, here is a musical for you
2021 | Browser performance
It’s about tab hoarding, life inside the browser, and the whole internet. The musical is a live performance by the browser for you. The music is played live from the tabs. It seems like the computer is having fun without you, with all the tabs you forgot to close. 🤫
UAV (unmanned aerial vehicle)
2020 | Virtual Reality Experience
Wir haben eine ungeheure Distanz zu Kriegen aller Art entwickelt, da wir im Gefühl der absoluten Sicherheit aufgewachsen sind und die Fernsehbilder der ständigen Toten weit entfernt vom eigenen Leben empfinden. Gerade zur Zeit der asymmetrischen Kriege können Angriffe über tausende Kilometer aus entfernt durchgeführt werden. Dazu sind Drohnen relativ billig und haben eine große Reichweite. Diese unbemannten Flugzeuge verändern die moderne Kriegsführung. Diese unbemannte Kriegsführung steht in der Kritik, da die Souveränität von Staaten und die Rechtsstaatlichkeit verletzt werden können und häufig auch unbeteiligte Zivilisten ums Leben kommen. Bei diesem Projekt habe ich mich einmal mit Wistleblower Brandon Bryant, ehemaliger Sensorbediener von Drohnen der United State Air Force und der Rolle von Deutschland beschäftigt, und dem Film "5000 FEET IS THE BEST Omer Fast". Der Film beruht auf zwei Treffen mit dem Piloten einer Jagd-Drohne, die im September 2010 in einem Hotel in Las Vegas mitgeschnitten wurden.